Är jag försäkrad?

Ja, du har en olycksfalls- och livförsäkring via Egenbolaget. Vi har även en  ansvarsförsäkring som gäller för ditt uppdrag hos uppdragsgivaren.

Behöver jag någon F-skattsedel för att kunna fakturera via Egenbolaget?

Nej, det behöver du inte. Egenbolaget har F-skatt och sköter faktureringen åt dig.

Behöver jag ha någon egen bokföring?

Nej, du behöver inte ha någon egen bokföring. Egenbolaget tar hand om all administration och bokföring. Vi tar även hand om hanteringen runt löneadministrationen. Egenbolaget betalar skatt och sociala avgifter till Skatteverket och lön till dig.

Vad kostar det?

Den administrativa avgiften är 5-15 % och grundar sig på beloppet som faktureras.  På länken nedan kan du se hur mycket du får ut i lön efter att skatten är dragen.

Blir min deklaration krångligare om jag anlitar Egenbolaget för min fakturering?

Nej, den blir inte krångligare. Egenbolaget skickar kontrolluppgift till Skatteverket. Löneuppgifterna förtrycks sedan på din deklaration.

Kan jag sälja både varor och tjänster på mitt uppdrag?

Ja, det går bra att sälja både varor och tjänster. Kolla med oss innan du gör inköpet. Egenbolaget måste stå som fakturamottagare för att vi ska kunna fakturera din kund.

Finns det något lägsta belopp som jag kan fakturera?

Nej, det finns inget lägsta belopp. Den administrativa avgiften i procent är dock högre på fakturor under 2 000 kr, exklusive moms, då Egenbolaget i sin tur har startavgifter på försäkringar m.m..

Får jag någon semesterersättning?

Ja, du får 13% semesterersättning på lönen som Egenbolaget betalar ut.

Hur mycket skatt dras på lönen?

Enligt Skatteverkets rekommendationer drar Egenbolaget 30% skatt på din lön.

När betalas lönen ut?

Lönen betalas ut inom tre bankdagar efter det att Egenbolaget har erhållit betalning från din uppdragsgivare.